lunedì 18 marzo 2013

The new approach to the music market: will majors ever understand it? - Il nuovo approccio al mercato della musica: riusciranno le major a farlo proprio?

[English]

Yesterday I searched the 'net for the new Steve Hackett's album, Genesis Revisited II. I wanted to download the music if possible. So I ran into Steve Hackett's website which is a real on-line shop: records, downloads, apparel, gadgets, concert tickets...
This is, in my opinion, an example of how the music biz should work today: in a time in which music can be "stolen" very easily, artists must find other ways to live from their music: concerts, memorabilia, public image rights from TV and radio... No way to get money from the music itself. It's like going back more than one century: before the invention of radio and discs, artists were paid to play live to audiences. Mozart (his father, actually) become rich wandering through Europe to give concerts in front of kings and princes. Now the audience is much larger and so are the opportunities for artists.
This is a concept most majors seem not able to understand: they still pretend to get money from CD's, DVD, SACD's, Blu-Rays... The major which will turn itself into a service provider for artists, organizing concerts and dealing with TV's and radios for public appearance of its artists will stay on the market, the others are going to die. It's breaking news that HMV is quitting all her shops in UK: 'Nuff said...
BTW: I finally purchased and downloaded the studio master FLAC's: 12 Pounds for two hours and half of great music @ 88.2/24: hi-rez is out there.

[Italiano]

Ieri navigavo in Internet alla ricerca dell'ultimo album di Steve Hackett, Genesis Revisited II. Volevo scaricare la musica se possibile. Sono dunque arrivato al sito web di Steve Hackett, un vero negozio on-line: dischi, download, abbigliamento, gadget, biglietti per i suoi concerti...
Questo è, secondo me, un esempio di come dovrebbe funzionare oggi il business della musica: in tempi in cui la musica può essere "rubata" molto facilmente, gli artisti devono trovare nuovi modi per vivere della loro arte: concerti, memorabilia, diritti pubblici in radio e in TV... Non c'è più modo per guadagnare dalla musica in sé. Sembra di tornare indietro di più di un secolo: quando la radio ed il fonografo non erano ancora stati inventai, i musicisti erano pagati per esibirsi dal vivo. Mozart (suo padre, in effetti) divenne ricco vagando per l'Europa esibendosi davanti a re e principi. Oggi il pubblic o è enormemente più vasto, così come le opportunità per gli artisti.
E' un concetto che la maggior parte delle grandi case discografiche sembrano non riuscire a comprendere: cercano ancora di guadagnare dalla vendita di CD, DVD, SACD, Blu-ray... La major che si trasformerà in un fornitore di servizi per gli artisti, organizzando i loro concerti e gestendo la loro immagine pubblica, rimarrà sul mercato, le altre sono destinate a soccombere. E' notizia recentissima che HMV stia chiudendo tutti i negozi in Gran Bretagna: servono altri indizi?
A proposito: alla fine ho comprato e scaricato i FLAC in versione studio master: dodici Sterline per due ore e mezza di ottima musica a 88.2/24: l'alta risoluzione è a portata di mano.

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